GASTLESSEN OP SCHOLEN OVER HET LEVEN IN
NEDERLANDS-INDIË IN DE TWEE OORLOGEN
Batavia 1942: Juffrouw Musch en een aantal leerlingen van haar 2e klas Lagere School (Beerling midden boven met haarlok op voorhoofd).
Gastdocent: Dane Beerling heeft op scholen vaker voorlichting (‘gastlessen’) gegeven over het leven in voormalige Nederlands-Indië vóór, in en na WO II en de oorlog met Indonesië daarna t/m de repatriëring naar Nederland. Hij is in 1934 in Indië geboren in Tjimahi (West-Java). In 1947 ging hij naar Nederland. Hij geeft voorlichting aan leerlingen van basisscholen en die van het Voortgezet Onderwijs.
Hij wil dat ook op uw school doen, maar alleen als die zich binnen een straal van 50 km bevindt, gerekend vanaf Amsterdam Centrum.
Lesduur: lesuur zoals op school te doen gebruikelijk.
Kosten: reiskosten op basis van openbaar vervoer; bus, tram, trein. De gastles zelf is kosteloos.
Opgeven: U kunt zich voor ‘gastlessen’ opgeven via het invullen van het contactformulier (linksboven aan deze pagina) en dat naar ons te e-mailen. We nemen dan contact met u op om een en ander te bespreken: vergeet daarom niet om ook uw telefoonnummer te vermelden.
DVD: INDIË BIJ AVOND
Proloog: Hierin gaat het over de (recente) koloniale geschiedenis en de opbouw van de Indische samenleving, die ik Gunung Indië noem (gunung = berg), over de verschillende bevolkingsgroepen en hun posities in de kolonie.
Ik vertel over de samenstelling van ons gezin. Over mijn Indo-Europese moeder. Mijn Hollandse vader zat bij het KNIL en werd vaak overgeplaatst waardoor we op veel plekken in dat reusachtige land hebben gewoond.
Een heerlijk land om in op te groeien.
Veranderingen: In dit gedeelte gaat het over WO II. De berichten via de radio uit Nederland, de bezetting door de Duitsers en het vertrek van Koningin Wilhelmina naar Londen. Berichten die al gauw plaatsmaakten voor oorlog tussen Japan en Indië (na het Japanse bombardement van de Amerikaanse vloot in Pearl Harbour).
Oorlog met Japan: Oorlogsverklaring aan Japan door Gouverneur Generaal Tjarda van Starkenborgh Staghouwer namens koningin Wilhelmina.
Slag in de Javazee, Schout bij Nacht Karel Doorman: ´All ships follow me!´.
Japanners landden in Indië, mijn eerste contact met ze.
De Japanse bezetting:
Japanse kampen voor krijgsgevangenen, daarin zat mijn vader vast. Ook Japanse burgerkampen: mannen, vrouwen en kinderen. In totaal ongeveer 180.000 waaronder ook zo´n 60.000 Indo-Europeanen: militairen en burgers.
Zo´n 200.000 Indo-Europeanen (op Java) bleven buiten de kampen, ook moeder en haar zeven kinderen. Alle ´buitenkampers´ moesten zelf zien in leven te blijven.
Geen inkomsten leidt tot armoede, honger en ziekten.
Nederlands werd verboden, geen school, Maleis = voertaal.
Einde WO II
Atoombommen op Japan leidt tot Japanse capitulatie, waarna al gauw
de Indonesische vrijheidsstrijd begon:
Bersiap (wees gereed!): geweld en veel slachtoffers, vooral onder Chinezen en Indo-Europeanen.
Het gezin Beerling:
Vader keert terug uit het interneringskamp: mager en onherkenbaar.
Vader en moeder gaan scheiden.
In 1947 met het M.s. Kota Inten naar Nederland: vader en zes van de zeven kinderen, het jongste kind bleef bij moeder achter.
In Nederland (Amsterdam), vanwege onderwijsachterstand, naar een z.g. Herstelschool.
Nooit meer terug naar Indië (heel veel later wel naar Indonesië).
Het doel van het verhaal:
is dat als de leerlingen later in de maatschappij het voor het zeggen krijgen, ook over wel of geen oorlog, ze daarbij zullen terugdenken aan verhalen zoals die van mij.
___________