__________________________________________________________________
LAATSTE NIEUWS over “mini-vrachtvervoer vice-versa”! 12-5-2012
Op de Amsterdamse TV-zender AT5, lazen we dat men in de Nieuwmarkt (een wijk in Amsterdam) bezig is te onderzoeken of bevoorrading via het water en door middel van elektrische wagentjes mogelijk is.
Ik, de bedenker van het stadsbevoorradingssysteem “mini-vrachtvervoer vice-versa”, word niet persoonlijk ingelicht over uitvoerende plannen in de zin van mijn systeem.
Bijvoorbeeld moest ik via de Amsterdamse TV-krant van Salto vernemen dat enkele bedrijven in de Nieuwmarkt, in het Amsterdamse Foodcenter aan de Jan van Galenstraat, ruimten in gebruik hebben voor op- en overslag van hun goederen en dat de distributie van die goederen naar hun bedrijven, gaat of zal gaan via het water en vervolgens door middel van elektrische wagentjes.
(Op- en overslag [aan de stadsranden] is onderdeel van “mini-vrachtvervoer vice-versa”).
__________________________________________________________________
NIEUWS
Antwoord per Email namens B&W van Amsterdam: 21/03/2011
Geachte Dane Beerling,
Op 9 februari stuurde u de gemeente Amsterdam een brief inzake de Cargohopper. Goed om te zien dat u al vele jaren geleden op inventieve wijze hebt nagedacht over bevoorrading. Zoals u al van de heer van der Linden heeft begrepen zijn wij inderdaad met elkaar in gesprek. Concreet hebben wij echter nog niets besloten.
Mocht er iets relevants (concreets) te melden zijn, dan zal ik u inlichten hierover.
Voor eventuele vragen kunt u mij natuurlijk altijd bereiken.
Met vriendelijke groeten,
Erik Regterschot
Projectmanager
Telefoonnummer bij ons bekend.
STADSBEVOORRADING “MINI-VRACHTVERVOER VICE-VERSA” Dane Beerling
VOORAF
Op 18 februari jl. zat Ivo Opstelten aan aan tafel bij Pauw en Witteman, waar hij omstandig, want met zijn bekende vele eh…’s, mocht uitleggen hoe hij ‘meer blauw op straat’ wil krijgen. Al eerder die dag, heeft hij, met heel veel bombarie, dat plan, ‘zijn’ plan, wereldkundig gemaakt.
“Mijn plan is”, zo begon hij ook nu bij Pauw en Witteman, waarna een hele verhandeling volgde over dat in zijn visie politiemensen niet langer processen-verbaal schrijven, maar naar de centrale bellen wat ze te melden hebben, waar op het bureau door iemand anders de melding wordt opgetekend. De diender kan vervolgens zijn werk op straat verder doen. Zo betoogde onze Ivo met zijn zware stem die geen tegenstand duldt, zijn mouwen denkbeeldig opstropend.
Maar het is zijn plan helemaal niet.
Hoe weet hij nou dat zo’n plan werkt, werd hem, bij wijze van aanloop, gevraagd. Opstelten: “Daarmee zijn een jaar lang proeven genomen.”
Jeroen Pauw: “Een jaar? Het is dus niet uw plan, maar van het vorige kabinet.”
Opstelten: “Nee eh… niet dat eh… kabinet, maar eh… de regio.”
Opstelten is geen aanpakker, maar een afpakker.
Afpakkers zijn er wel meer en natuurlijk komt bij zulke lui het principe van ‘ere wie ere toekomt’ niet voor, of pas als ze erop betrapt worden, zoals door Pauw en Witteman, dat ze met ideeën van anderen willen ‘scoren’.
Afwachten wat o.m. de B & W’s van Utrecht en Amsterdam zullen gaan doen waar het om mijn bevoorradingsplan “mini-vrachtvervoer vice-versa” gaat.
Dane Beerling, 19/02/2011
STADSBEVOORRADING “MINI-VRACHTVERVOER VICE-VERSA” Dane Beerling
De volgende zaken zijn niet alleen bedoeld om enkele verkeers- en vervoersgeschiedenissen recht te doen, maar zeker ook om hen die zich betrokken voelen bij hun woonplaats en daarvoor plannen bedenken om problemen op te lossen, te waarschuwen dat dánk daarvoor (van overheden) op z’n minst een zeldzaamheid is. De hierna volgende pagina’s betreffen mijn niet altijd fraaie ervaringen met de Amsterdamse overheid. Bijvoorbeeld lanceerde ik in 1972 mijn bevoorradingsplan “Mini-vrachtvervoer vice-versa” en bood dat in hetzelfde jaar aan B & W van Amsterdam aan. In de kern behelst mijn plan: op- en overslag van goederen aan de stadsrand(en) en vervoer van die goederen de stad in met een ‘treintje’ van wagentjes getrokken door een elektrische ‘loc’, zie de afbeelding van nota 2 van “Mini-vrachtvervoer vice-versa”. Inmiddels lijken er in Amsterdam vergevorderde ontwikkelingen in die richting te zijn. Op zich is het verheugend dat mijn plan wordt uitgevoerd: in Utrecht is men al praktisch daarmee aan de slag. Waar ik problemen mee heb is dat in Utrecht noch in Amsterdam wordt gemeld dat ik de bedenker van dat alles ben. Voor dat plan kreeg ik in 1975 of 1976, van Milieudefensie (waar de latere minister Jacqueline Cramer betrokken bij was of was geweest) en het architectenblad Plan gezamenlijk de enige prijs van 500 gulden voor “Het beste alternatief voor het bevoorraden van steden”. Dat geld kwam in de pot van mijn werkgroep “Maskers Af!” dat besteed werd aan het ontwikkelen van andere ideeën om problemen met verkeer te lijf te gaan.
In Utrecht rijdt zo’n ‘loc’ met aanhangwagentjes onder de naam CargoHopper. Zonder enige verwijzing naar “Mini-vrachtvervoer vice-versa” waarvoor die 500 gulden werden gegeven, nota bene o.m. door Milieudefensie, is dezelfde Jacqueline Cramer nu betrokken bij CargoHopper.
De site van CargoHopper vermeldt daarover het volgende: “In haar toenmalige functie als minister heeft mevrouw Jacqueline Cramer in april 2009 de Cargohopper officieel in gebruik genomen. Momenteel is zij werkzaam bij de Universiteit van Utrecht. Het project Cargohopper draagt zij nog steeds een warm hart toe. Zij heeft zich bereid verklaart het ambassadeurschap van Cargohopper op zich te nemen en zal waar mogelijk het project helpen promoten en verder ontwikkelen.”
Waarom geen woord over “Mini-vrachtvervoer vice-versa”, Jacqueline? U was, als ik het wel heb, minister van VROM. In het orgaan van VROM werd jaren later een artikel aan mijn plan gewijd, een en ander naar aanleiding van voorgenomen proeven met de ideeën daarin in Arnhem. Dat kan u toch niet zijn ontgaan?
Ach, geschiedenis is wel vaker het kind van de rekening.
Over rekening gesproken. I Amsterdam is een slogan geworden waar nog nauwelijks iemand van weet dat die niet uit de koker van Amsterdamse bestuurders kwam, maar van een bedrijf dat die slogan bedacht en al langer voerde. Dat heeft even tot gedonder geleid tussen dat bedrijf en de gemeente, met name Frits Huffnagel, nu gemeenteraadslid voor de VVD in Den Haag. Men kwam, door middel van een financiële tegemoetkoming, tenslotte tot elkaar, waarom Amsterdam recht heeft op het gebruik ervan. I Amsterdam staat driedimensionaal, in kokkers van witte en rode letters, op het Amsterdamse Museumplein.
Gaat het mij óók om geld? Nee. Voor mij is het meer dan cukup (voldoende) als door de Gemeente Amsterdam en Milieudefensie-Cramer, aan het principe van “ere wie ere toekomt” wordt voldaan.
Wie ook een systeem als opgetekend in “Mini-vrachtvervoer vice-versa” in de praktijk toepast, ik zal daarvan altijd blijven zeggen dat het mijn geesteskind is.
Hieronder volgen de lotgevallen van mijn plan “MINI-VRACHTVERVOER VICE-VERSA”, die, gezien de veelheid aan aandacht in, onder meer, de media en het vrachtvervoerswezen, niemand had kunnen ontgaan. Het plan ontstond in 1972 en nu, anno 2011, rijdt iets dergelijks in Utrecht onder de naam cargohopper van de firma Hoek Transport, en, zo is de verwachting, in Amsterdam zal het er ook van komen.
Hieronder een fragment uit de film cargohopper van de frima Hoek Transport, dat in zijn geheel te zien is op www.cargohopper.nl en op YouTube.
WERELDPRIMEUR anno 2011…
Systeem “Mini-vrachtvervoer vice-versa” straks in Utrecht een feit?
Aan Hoek Transport
onderwerp: Cargohopper
Geachte dames en heren,
Ik hoop van harte dat de plannen onder de naam “Cargohopper”, door de gemeente Utrecht zal worden gehonoreerd en zo de bevoorrading van de stad door middel van ‘treintjes’ voortgetrokken door een elektrische ‘loc’, een stuk efficiënter en milieuvriendelijker zal gaan worden.
Ik woon in Amsterdam en heb geen weet gehad van “Cargohopper”, totdat een vriendin uit Maarn me gisteren belde dat zij mijn geesteskind op RTV Utrecht zag rijden. Ja, mijn geesteskind.
Op uw site lees ik dat het ‘nieuwe idee’ voor het bevoorraden van Utrecht komt van uw heer Jacques v.d. Linden, maar al bijna veertig jaar geleden, in 1972, heb ik dat plan (“Mini-vrachtvervoer vice-versa”)* ontwikkeld en aan de gemeente Amsterdam aangeboden. Er was daar ook toen veel aandacht voor in de media. Vijf jaar lang, tot 1977 heb ik in een gemeentelijke ad hoc verkeersgroep gezeten om, samen met o.m. Van Gend & Loos, Wegtransport, NS, Stadreiniging, te bezien of een dergelijk plan haalbaar was. Een en ander was een vervolg op een openbare discussie, de D’66er A. Martini drong daar bij ons op aan, over de problematiek van de bevoorrading met als basis “Mini-vrachtvervoer vice-versa” in de Mozes en Aaronkerk te Amsterdam. De ad hoc groep werd zonder resultaat te boeken, tenslotte opgeheven. Maar ongeveer 15 jaar daarna, legde de D’66 Wethouder Bakker dat plan, hij noemde het zijn plan, weer ‘ns op tafel. Ik heb er toen via de media op gewezen dat Bakker minder origineel was dan hij beweerde. Ik weet niet of mijn reactie daartoe de aanleiding was, maar Bakker is er nooit meer mee gekomen. Dat was oliedom van hem. Nog veel later was men in Arnhem aan het onderzoeken of een systeem als het door mij bedachte, daar uitgevoerd kon worden. Het orgaan van VROM destijds wijdde er een redactioneel artikel aan waarin fijntjes werd gewezen op het feit dat dat plan van mij stamt.
Geschiedenis is wel vaker het kind van de rekening, meestal met als gevolg dat het wiel weer uitgevonden moet worden.
Ik hoop niet dat door mijn reactie nu, bij u en de Gemeente Utrecht, de zin wegebt om met Cargohopper door te gaan. Dat zou werkelijk jammer zijn! En dat meen ik. Wel zal ik, nu en in de toekomst (ook op mijn website www.tjaberawit.nl), vertellen dat een dergelijk systeem, inclusief op- en overslag aan de stadsrand, mijn in 1972 geboren geesteskindje is.
Hoogachtend,
Dane Beerling
c.c.: redactie RTV Utrecht en www.tjaberawit.nl
WERELDPRIMEUR
Sinds enige tijd dwaalt een eenzaam voertuig door Amsterdam. Het is een tram opgesierd met de tekst “City-Cargo”.
Een gelede tram zonder ramen: ondoorzichtig en blokkerig als een betonnen muur. Het betreft een proef, maar de bedoeling is dat die tram vracht vervoert t.b.v. het bevoorraden van winkels in de stad. Die vrachttram kan niet van het railspoor afwijken waarom het echte bevoorraden via kleine elektrische wagentjes gaat. Onderdeel van het plan van City Cargo zijn op- en overslagen aan de stadsranden. Mooi dat City Cargo probeert om het bevoorradings-
probleem van Amsterdam op te lossen. Dat dat nodig is, bedacht ik ruim dertig jaar geleden al en kwam toen met een plan: en ja, mét elektrische karretjes en mét op- en overslag aan de stadsranden als onderdeel. Ofschoon het City Cargo-plan (met uitzondering van die kolossen van trams) lijkt te zijn afgekeken van dat van mij van ruim dertig jaar geleden (kranten, maar ook de radio hadden er toen uitgebreid aandacht voor), roept City Cargo brallerig dat hun niet eens originele plan een ‘wereldprimeur’ is. Wat natuurlijk om een reactie van mij vroeg. Zie hieronder.
Aan de redactie van
Het Parool,
Czaar Peterstraat 213,
1018 PL Amsterdam.
Amsterdam, 16 maart 2007
Geachte redactie,
‘Wereldprimeur’
In Het Parool van 10/3/07 schrijft de heer Jupijn Haffmans van City Cargo Amsterdam o.m. dat zijn systeem van vrachttrams en elektrische vrachtwagens en distributiecentra aan de stadsrand t.b.v. de bevoorrading van Amsterdam een ‘wereldprimeur’ is. Als dat inderdaad zo is dan dient dat ‘compliment’ niet (alleen) op het conto van hem te staan.

Hierboven: 3e versie van de in 1972 verschenen nota “Mini-vrachtvervoer vice-versa”
Bijna veertig jaar geleden (begin 1970) ontwierp ik het stadsbevoorradingsplan “Mini-vrachtvervoer vice-versa”. Inderdaad een stadsbevoorradingssysteem van elektrische wagentjes – locs met aan en af te koppelen aanhangwagentjes (afgekeken van Schiphol) – inclusief op- en overslagen aan de stadsranden. Voor dat plan kreeg ik van Milieudefensie en het architectenblad “Plan” gezamenlijk f 500,00 voor “Het beste alternatief voor het bevoorraden van de stad’ en in “Plan” nog eens een uitgebreid artikel.

Hierboven: een van de illustraties uit de nota “Mini-vrachtvervoer vice-versa”
Aan “Mini-vrachtvervoer vice-versa” werd uiteraard ook aandacht geschonken door kranten (dagblad Trouw als eerste), maar eveneens door TROS- en VPRO-radio. Op aanraden van de inmiddels overleden Arnold Martini van D’66, zelf stammend uit het vrachtvervoerswezen, werd door mij samen met mijn kompanen van destijds van de werkgroep* “Maskers Af!” (bekend toen van de slogans “Lazer op met je uitlaatgassen!” en “Loodvrije brandstof. NU!”), een openbare discussie over het onderwerp stadsbevoorrading gehouden met als ‘inzet’ mijn “Mini-vrachtvervoer vice-versa”. Aan de discussie, gehouden in de Mozes en Aaronkerk, werd deelgenomen door o.m. de NS, Van Gend & Loos, Wegtransport**, het Gemeentelijk Verkeersbureau van Amsterdam en de befaamde verkeerswerkgroep De Lastige Amsterdammer. Mijn plan kwam te vroeg, maar kennelijk is het nu wel tijd om bevoorradings- en milieuproblemen aan te pakken. Daarom vind ik het een compliment waard dat, na ruim dertig jaar, City Cargo Amsterdam opnieuw probeert de stadsbevoorradingskoe bij de horens te vatten. Hoewel, die massief aandoende vrachttrams zie ik niet zo zitten.
Hoogachtend,
D.W. Beerling
N.B.: Van Het Parool, noch van de Amsterdamse TV-zender AT 5 en City Cargo, die een gelijksoortige brief kregen, heb ik antwoord gehad. In het verleden was dat wél anders.
N.B. 2: In Het Parool van 22 januari 2008 staat een halfpaginagroot artikel m.b.t. Mini-vrachtvervoer vice-versa.
* Werkgroep/Aktiegroep.
**NOB-Wegtransport.

Beerlings plan uit begin 1970 ^
‘We gaan met deze wereldprimeur het straatbeeld veranderen: 2500 vervuilende, lawaaierige en onveilige vrachtwagens per dag ninder. (…) Wij hopen dat mensen dát zien als ze een vrachttram door de stad zien rijden.’, aldus Jupijn Hoffmans van City Cargo, ruim dertig jaar later in Het Parool van 10/3/07.
Het volgende stukje stamt van de website van Hoek Transport:
“Hoek CarGo Hopper op RTV Utrecht
Het plan van Hoek Transport, de binnenstad van Utrecht te bevoorraden met elektrisch aangedreven voertuigen is goed ontvangen in de pers. Er kwamen talloze publicaties in vakbladen sites en het AD. Gisteren nam RTV Utrecht opnamen op het Domplein. Verslaggever Marc Van Rossum reed mee in de bestelauto van chauffeur Jos en de CarGo Hopper van chauffeur Ronald. Vanavond volgt de TV uitzending.
Zowel verslaggever Marc van Rossum als zijn TV collega Bart van Es waren onder de indruk van het vernuft van de CarGo Hopper. Ze toonden veel aandacht voor het ontbreken van rij- en motorgeluiden en voor de elektrische aandrijving. Veel ontzag hadden de heren voor de chauffeurs die naar hun idee wel heel precies moeten kunnen sturen om straks alle drie de mini trailers vlekkeloos door het centrum van Utrecht te krijgen. Des te groter was de bewondering voor de simpele maar doordachte techniek van de Utrechtse aanhangerproducent Ko van den Berg die alle onderstellen zal voorzien van gedwongen besturing waardoor de trein straks geen millimeter zal inlopen en precies het spoor van de trekker blijft volgen.
Gistermorgen werd en passant voor het eerst ook echte lading bezorgd met de CarGo Hopper. Ook de betrokken winkelier vond het een prachtige oplossing en toonde zich positief over het nieuwe idee van Hoek. De CarGo Hopper is op de goede weg!”

Jacques van der Linden legt zijn idee (onderstr. D.B.) uit aan TV reporter Bart van Es “
Dat is bijna veertig jaar nadat ik, Dane Beerling, met dat plan ben gekomen (1972). Wel mooi is als het plan door de Utrechtse Gemeente wordt aangenomen en uitgevoerd. WORDT VERVOLGD…
STADSBEVOORRADING “Mini-vrachtvervoer vice-versa”, door Dane Beerling bedacht in 1972

Omslagen van de conceptnota’s 2 en 3. Nota 1 had geen omslag, maar bestond uit een bundel A4-tjes.
Aan de samenstelling van conceptnota 3 werkten ook mee Henk Bakker, Dingeman Coumou en Fons Ullings.

“MINI-VRACHTVERVOER VICE-VERSA” 1972 Aan het college van Met vriendelijke groet, Email: info@tjaberawit.nl Antwoord: Lees meer op www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/176/verkeer.html wordt vervolgd?
|



